UPDATE FILTER NL
SELECT ALL EN
CLEAR ALL
BASISSCHOOL DE VIERKLAVER
[TEMSE]
2009
i.s.m. LAB christa de wachter
ARCHITECTUUR, NIEUW, ONDERWIJS, WEDSTRIJDEN
GO! GEMEENSCHAPSONDERWIJS

9140 TEMSE
101 Azalealaan
Basisschool De Vierklaver is gelegen aan de rand van een woonzone ten westen van het centrum van Temse. De verouderde staat van de meeste paviljoenen en een stijgend leerlingenaantal maakten een uitbreiding noodzakelijk.
Het programma van de nieuwbouw omvat, naast een twaalftal nieuwe klaslokalen en algemene voorzieningen, ook een leraarskamer, een refter en een turnzaal. In de globale visie op de site zijn eveneens een fietsenberging, parkeerplaatsen en de heraanleg van de speelplaats opgenomen.
De gestrooide bebouwing en sterk versnipperde buitenruimten die het terrein karakteriseerden, werden geneutraliseerd d.m.v. een compacte bebouwing, duidelijke stempels en overzichtelijke buitenruimten, zonder evenwel de boeiende aspecten van de huidige organisatie uit het oog te verliezen. De paviljoenen in zeer slechte staat zouden verdwijnen. Door het nieuwe bouwvolume aan de straatzijde te voorzien geven we de school een, voorheen ontbrekend, gezicht aan de straat en bekomen we een maximale, overzichtelijke open ruimte voor de speelplaats. Om dezelfde reden, maar tevens om in te spelen op de morfologie en korrel van de omliggende bebouwing, wordt het programma verdeeld over twee bouwlagen. Lokale groene buffers worden voorzien omwille van de privacy en om een natuurlijke en intieme omgeving te bieden voor de leerlingen van deze school, die reeds veel aandacht heeft voor de natuur. Op het gelijkvloers worden de meer polyvalente ruimten gesitueerd waardoor het landschap binnendringt, er een waaier aan mogelijkheden is voor het gebruik van deze lokalen en zelfs verhuur of gebruik door derden een optie wordt. Tussen de turnzaal en de refter ontstaat een deels overdekte inkom- en ontvangstpatio die kan dienst doen als overdekte speelplaats. Achteraan zorgt de trappenpartij naar de turnzaal dat het ook als amfitheater kan worden gebruikt.Het project is een evenwichtsoefening tussen een compact volume als representatie van de school langs de straat en het bewaren van het kleinschalige karakter van de bestaande paviljoenen. De aandacht gaat zowel uit naar duurzaamheid en compact bouwen, als naar de groene omgeving en bouwen op maat van het kind.